In seria articolelor incepute despre meditatie si natura mintii, care a debutat cu “Tocmai bun pentru sarbatori” si “Linistirea mintii”, m-am gandit sa preiau un extras din cartea “In cautarea Sinelui” de Sri Ramana Maharshi, pe care il redau mai jos:
“Care este natura mintii?
Ceea ce este numit “minte” este o uimitoare putere ce rezida in Sinele Suprem. Acesta provoaca aparitia oricarui gand. Fara ganduri, nu exista minte. Astfel, gandul este natura mintii. Fara ganduri nu exista nici o entitate independenta numita “lume”. In starea de somn profund, fara vise nu exista ganduri si nu exista nici lumea exterioara pentru subiect. In starea de veghe si in starea de vis exista ganduri si de asemenea exista si o lume exterioara.
Exact asa cum paianjenul isi intinde panza, scotand-o din el insusi si si-o retrage apoi in el insusi, tot asa si mintea proiecteaza lumea in afara si o resoarbe apoi din nou in ea insasi. Cand mintea iese din interiorul Sinelui, se naste lumea exterioara. Prin urmare, cand lumea exterioara ne apare ca fiind reala, Sinele Suprem nu mai este vazut. Iar cand Sinele straluceste in constiinta noastra, lumea exterioara dispare. Cand cineva isi pune cu perseverenta intrebari despre natura mintii, mintea ca un reziduu, va sfarsi prin a parasi Sinele. Mintea exista intotdeauna depinzand de ceva grosier; ea nu poate exista singura.
In ce fel trebuie sa ne punem intrebari pentru a intelege natura Mintii?
Ceea ce apare in acest corp ca fiind “eul” (egoul) este mintea. Daca cineva se intreaba unde apare prima data in corp ideea de “Eu” va descoperi ca ea apare in Inima. Acesta este locul de origine a mintii. Chiar si daca cineva gandeste constant “Eu” – “Eu”, va fi condus catre acel loc. Dintre toate gandurile care apar in minte, gandul “Eului” este primul. Doar dupa aparitia acestuia apar celelalte lucruri. Numai dupa aparitia primului pronume personal, cel de al doilea si al treilea pronume personal pot sa apara. Fara primul pronume personal nu pot exista al doilea si al treilea.
Cum va putea deveni mintea linistita?
Prin intrebarea “Cine sunt eu?” – gandul “Cine sunt eu?” va distruge celelalte ganduri si precum batul folosit pentru a aprinde un rug de foc, el insusi in final va fi distrus. Atunci va inflori Realizarea de Sine .
Ce rost are pastrarea in permanenta in minte a gandului “Cine sunt eu”?
Cand alte ganduri apar, ele nu trebuie urmate ci trebuie sa ne intrebam “Cui ii apar aceste ganduri?”. Nu are importanta cate ganduri apar. De fiecare data cand un gand apare trebuie sa ne intrebam cu seriozitate “Cui i-a aparut acest gand?”. Raspunsul care va veni va fi “Mie”.
Apoi daca se pune intrebarea “Cine sunt eu?”, mintea se va intoarce la sursa sa, iar gandul care a aparut se va linisti. Printr-o practica repetata realizata in aceasta maniera, mintea isi va dezvolta capacitatea de a ramane permanent cufundata in propria sa sursa. Cand mintea, care este de natura subtila se exteriorizeaza prin intermediul creierului si a organelor de simt apar numele grosiere si formele. Cand ea ramane in Inima, numele si formele dispar. A nu lasa mintea sa se exteriorizeze si a o pastra interiorizata in Inima, este ceea ce se numeste interiorizare (ANTAR- MUKHA).
A lasa mintea sa mearga in afara Inimii este cunoscut ca fiind exteriorizare (BAHIR-MUKTA). Astfel, cand mintea sta in Inima, “eul” (egoul) care este sursa tuturor gandurilor va fi eliminat si Sinele care exista de-a pururi va straluci. Orice ar face un asemenea om, el nu va fi impulsionat de ideea egotica de “Eu”. Daca cineva actioneaza in acest fel, toate ii vor apare ca fiind de natura lui JIVA .
Mai exista oare si alte metode pentru a linisti mintea?
Alte metode decat acest fel de a ne intreba nu reprezinta metode adecvate. Daca prin intermediul altor metode se va incerca un control al mintii, mintea ne va parea ca este controlata, dar va continua sa existe si mai departe. Prin controlul respiratiei, de asemenea, mintea va deveni linistita. Dar ea va fi linistita doar atata timp cat respiratia ramane controlata. Cand respiratia va fi reluata, mintea de asemenea va reincepe sa se miste si va hoinari, impinsa fiind de impresiile reziduale care se afla in ea.
Sursa este aceeasi atat pentru minte cat si pentru respiratie. Intr-adevar, gandul este natura reala a mintii. Gandul de “eu” este primul gand din minte si cu el apare egoul. Acolo de unde egoul isi trage originea, respiratia de asemenea isi trage originea. Deci cand mintea devine linistita, respiratia este controlata, mintea devine linistita.
Dar in starea de somn profund fara vise, desi mintea devine linistita, respiratia nu se opreste. Aceasta se intampla datorita vointei lui Dumnezeu, pentru a putea fi pastrat corpul fizic si pentru ca ceilalti oameni sa nu traiasca cu impresia ca fiinta a murit. In starea de veghe si in SAMADHI atunci cand mintea devine linistita, respiratia este controlata. Respiratia este forma
grosiera a mintii. Pana in momentul mortii, mintea pastreaza respiratia in corp; cand corpul moare, mintea isi ia si respiratia odata cu plecarea ei. Deci exercitiul de control al respiratiei este doar un sprijin pentru a face mintea sa devina linistita (MANONIGRAMA); acest exercitiu nu va distruge mintea (MANONASA).
Intocmai precum practica controlului respiratiei, meditatia facuta pe formele lui Dumnezeu, repetarea de MANTRE, postul alimentar, etc. nu sunt decat ajutoare pentru a face mintea linistita. Prin intermendiul meditatiei asupra formelor lui Dumnezeu si prin repetarea de MANTRE, mintea devine focalizata. Mintea hoinareste in permanenta. Tot astfel precum atunci cand unui elefant ii este data o franghie pe care sa o apuce cu trompa el va incepe sa mearga dupa noi tinandu-se de franghie si de nimic altceva, tot astfel, cand mintea este ocupata cu un nume sau cu o forma ea se va “apuca” doar de aceasta.
Cand mintea se diversifica sub forma nenumaratelor ganduri, fiecare gand devine lipsit de forta; cand insa gandurile se dizolva, mintea devine focalizata si puternica. Pentru o asemenea minte, cautarea Sinelui prin intermediul intrebarii “Cine sunt eu?” devine usoara. Dintre toate regulile restrictive ce ajuta la linistirea mintii, cea in legatura cu consumarea in exclusivitate a hranei SATTVICE in cantitati moderate este cea mai importanta. Respectand aceasta regula, calitatea
SATTVICA a mintii va creste si acest lucru va fi foarte util in cautarea Sinelui prin intermediul intrebarii “Cine sunt eu?”
Extras din “In cautarea Sinelui” de Sri Ramana Maharshi
Puteti prelua ce considerati de interes de pe acest site, in conditiile in care mentionati in incheierea materialului preluat, numele site-ului si link-ul catre articol.
Bucurii si spor in toate bune!
http://eliberareemotionala.ro/
https://www.facebook.com/liliana.stanciu
www.facebook.com/EliberareEmotionala
[fbcomments]