Controlul Greutatii

 

De ce dietele nu functioneaza singure

Dupa cum stiti, toata lumea se confrunta cu dificultati atunci cand vine vorba de un plan de dieta si fie il abandoneaza inainte sa ajunga la final, fie recastiga toate kilogramele pierdute, in timp foarte scurt.

Acest lucru se intampla, pentru ca majoritatea dietelor ne sfatuiesc ce alimente sa mancam, in ce cantitate, incearca sa ne schimbe obiceiurile alimentare, ceea ce este foarte bine, dar sunt orientate exclusiv pe alimentatie.

Aceasta abordare exclusiv pe alimentatie, este sortita esecului de cele mai multe ori, deoarece unul din motivele greutatii excesive nu consta, neaparat in tipul de mancare sau cantitatea pe care o mancam .

Motivul pentru care mancam atunci cand nu ne este cu adevarat foame sau cand deja ne-am saturat, este – de cele mai multe ori, de natura emotionala.

Mancam ca sa “amortim” sentimentele dureroase si acesta este primul motiv al supra-alimentarii.

Dupa cum am observat, consumarea asa-numitelor “alimente-confort”, cum ar fi dulciurile, carbohidratii, cerealele (painea, in special) si unele produse lactate, poate fi atat de linistitor, incat, atunci cand le mancam par sa faca sa dispara toata anxietatea sau emotiile nedorite, sau macar sa fie diminuate pe moment.

Asadar, mancam pentru ca ne enervam, pentru ca suntem ingrijorati, pentru ca suntem furiosi, tristi, abandonati, singuri.

De cate ori nu ne-am trezit in fata frigiderului deschizandu-l, desi doar ce terminasem de mancat, neavand nici o idee despre ce cautam acolo.

Cand se intampla asa ceva, suntem condusi de emotii. Ele ajung sa ne controleze.

Un efect secundar nefericit al multor diete, este ca – restrictionand caloriile – organismul va semnala acest lucru si va incetini metabolismul si va incepe sa stocheze grasimile.

El va observa faptul ca ne infometam si nu se va desparti prea usor de grasimea stocata.

Acesta este de cele mai multe ori un factor din cauza caruia foarte multe diete esueaza.

Astfel, cauzele fizice cumulate cu cele emotionale ne submineaza orice incercare de a scapa de kilogramele nedorite.

 

De ce EFT pentru controlul greutatii

Putem pierde kilograme tinand diete nesfarsite si mancand foarte putin, dar nu este atat de simplu.

Stresul, emotiile si credintele limitative ne tin pe loc. Toate dietele nu ne invata cum sa ne controlam emotiile care ne conduc la supra-alimentare. Tehnicile EFT  constituie o modalitate perfecta pentru a umple golul, pentru a reduce poftele, pentru a neutraliza emotiile, pentru a elimina autosabotajul, pentru a gestiona situatiile de criza, a ne creste motivatia si a ne imbunatati imaginea corpului nostru.

EFT este o metoda simplu de aplicat, sigura si nu are efecte secundare.

Singurul lucru care se poate intampla este sa practicam pe o problema si o alta problema sa iasa la suprafata (emotii sau amintiri). Putem incepe sa simtim o emotie diferita, sau ceea ce obisnuiam sa simtim sa se transforme in altceva.

Experimentarea acestor sentimente poate sa fie sau nu dureroasa. Este un proces continuu, in derulare. Pe masura ce deveniti constienti de aceste evenimente, puteti utiliza EFT pentru a le gestiona. Asa ca observati daca o alta problema iese la suprafata sau va simtiti diferit si utilizati EFT.

S-ar putea sa simtiti nevoia sa folositi un jurnal in care sa notati ganduri, sentimente, comportamente. Multi oameni fac greseala de a se concentra pe cauzele externe sau pe ceea ce spun sau fac alte persoane, in loc sa observe  reactiile  lor la anumite evenimente.

 

Ce implica EFT pt controlul greutatii

“Vreau sa slabesc dar nu ma pot opri sa mananc”. Vi se pare cunsocut? Este vesnica poveste despre frustrari si avem senzatia ca ne rotim in cerc.

Ca sa avem succes in “gestionarea” kilogramelor, trebuie sa intelegem ca nu este vorba despre mancarea pe care o mancam ci – mai degraba, la ce ne foloseste ea. Mancam de fapt, pentru a ne satisface nevoi total diferite de foame. Foarte multe persoane folosesc mancarea ca o modalitate de a se calma, de a-si creste nivelul energetic sau de a-si imbunatati starea emotionala.

Daca am avut o zi obositoare la serviciu, ajungem acasa si simtim nevoia sa mancam desi, in realitate suntem obositi, mai mult decat ne este foame.

Sau avem nevoie de energie, ne simtim extenuati si mergem sa mancam ceva. Investim foarte mult timp cautand diete sau numarand calorii in loc sa petrecem timpul descoperind ce sentimente ne conduc catre niste comportamente alimentare eronate.

Dietele care ne priveaza esueaza deoarece nu se adreseaza emotiilor si stresului care ne fac sa mancam. Dietele nu ne invata cum sa mancam mai putin si nici nu se adreseaza problemelor noastre emotionale. 95% dintre persoanele care reusesc sa piarda kilogrameleg in plus prin diete, revin la greutatea dinainte, in 2 ani.

O strategie de succes pe termen lung solicita o concentrare pe invatarea unor tehnici care sa ne ghideze printre situatiile provocatoare care pot aparea in timpul zilei.

 

Cum poate fi folosit EFT in mod eficient pentru Controlul greutatii?

Pentru ca EFT sa fie eficient, trebuie sa fim specifici, sa ne adresam diferitelor aspecte ale problemei.

Aspectele reprezinta diferite “straturi “ ale problemei. Majoritatea problemelor au mai multe aspecte.

Spre exemplu fobia de avion, poate fi compusa din frica de turbulente, claustrophobia, teama de aterizare, de decolare, teama de a nu face atac de panica, teama de prabusire, de moarte.

Reducand intensitatea emotionala a experientelor trecute prin aplicarea tehnicii in mod regulat si fiind perseverenti, reusim sa obtinem rezultatele dorite.

Gary Craig utilizeaza metafora unei mese care este sustinuta de mai multe picioare-care ar reprezenta sentimente, credinte, experiente.

Nu trebuie insa, sa va faceti griji ca sunt prea multe, deorece poate parea uneori coplesitor si dificil. S-ar putea sa constatati ca unele se rezolva foarte repede si usor. Nu exista nici o corelatie intre dificultatea unei probleme si durata de rezolvare.

Referitor la   aspectele  privind problemele de greutate, acestea pot fi poftele sau doar nevoia urgenta de a manca chiar daca nu ne este foame. De asemenea pot fi incluse sentimentele de privare sau plictiseala, teama de succes, teama de esec, sau teama de a te intoarce in acelasi loc de unde ai plecat, respectiv de repetitivitate  a unor evenimente negative.

Uneori poti fi anxios, stresat, coplesit de evenimente si atunci poti folosi EFT pentru aceste aspecte specifice.

 

Cum putem folosi EFT pentru evenimente specifice?

Spre exemplu poate ai fost fortat sa mananci sau ti s-a spus ca esti foarte gras, ai fost ridiculizat la scoala de catre fostii colegi sau de catre alti membri ai familiei. Aceasta experienta ar fi putut contribui la o  atitudine  generala care te-a tinut blocat intr-un cerc vicios si care inca te  afecteaza.

Gandeste-te la experientele pe care le-ai avut in trecut si care ar fi putut contribui la felul in care te simti astazi.Ti-au spus altii ca ai nevoie sa slabesti? Ai fost obligat de parinti sa tii o dieta, sau dus la medic in vederea consilierii pe probleme de greutate?

In aceasta situatie, lucrati pe fiecare problema in parte:

“Chiar daca …. mi-a spus ca sunt gras, ma iubesc si ma accept profund si complet”.

“Chiar daca a trebuit sa mananc ciocolata pe ascuns cand eram mic, aleg acum sa ma iert pentru acest lucru”.

In astfel de cazuri, de regula problema nu este despre ceea ce ne-au spus altii despre noi, ci despre ceea ce am crezut noi insine despre noi, pentru ca acele afirmatii au devenit credinte negative/ limitative despre noi insine.

 

Cum putem folosi EFT pentru depasirea poftelor?

Imaginati-va o situatie in care ati putea avea o pofta urgenta chiar daca nu va este foame. Sau ganditi-va la o mancare care va tenteaza sau chiar luati-va in fata aceasta mancare/ aliment. Stabiliti, pe o scala de la 1 la 10 cat de puternica este aceasta pofta.

Setati afirmatia:

“Chiar daca am aceasta nevoie urgenta de a manca, ma iubesc si ma accept profund si complet”.

“Chiar daca vreau cu disperare sa mananc acest aliment……. aleg sa ma simt indiferent fata de el”.

Sugestia este sa actionati imediat ce simtiti aceasta nevoie, pentru ca metoda sa fie eficienta .

 

La ce sa ne asteptam cand folosim EFT pentru depasirea poftelor?

Daca ati fost vreodata la o sedinta de acupunctura, stiti ca aceasta a avut un efect profund de relaxare. Acelasi lucru este valabil si pentru EFT. Astfel, sentimentul de relaxare o sa va duca departe de bucatarie, frigider sau orice alta sursa de unde sa va luati ceva de mancare.

Cand lucrati pentru pofte, uneori acestea pot disparea brusc, ca o magie. Alteori schimbarea se poate face gradual, dorinta de a manca poate sa scada in intensitate sau voi puteti sa o percepeti intr-un mod diferit, sa va simtiti in control.

Alteori, puteti chiar sa mancati acel aliment, dar sa mancati mai putin cantitativ sau sa nu mai simtiti ca are acelasi gust.

Ceea ce ati gandit despre acel aliment ca fiind mancarea favorita, se poate , actualmente sa se schimbe radical, de regula, sa nu va mai provoace  aceeasi dorinta de a-l manca.

Gary Craig explica acest lucru prin faptul ca in special, corpul nostru stie ce este mai bun pentru noi si dupa ce ne echilibram sistemul energetic practicand EFT, mancarea care nu este buna pentru noi, nu mai are acelasi gust.

Si povesteste ca in timpul unei sedinte telefonice, o pacienta a fost intrebata ce mancare a adus. Ea a replicat: ”Ciocolata cu alune este preferata mea si stiam ca o sa ma faci sa nu imi mai placa, asa ca am adus alt fel de ciocolata, de care ma pot desparti” J

Adesea ati putea fi capabili sa va distrageti atentia mult mai usor, poate nu veti intelege de ce, dar o sa faceti alegerile in alt mod.

Astfel EFT restabileste procesul alegerilor.Poti face orice altceva, sa parasesti camera si sa uiti total de foame. Nu desconsiderati aceste schimbari, deoarece ele pot parea subtile, minore, astfel incat sa nu le atribuiti EFT-ului, dar ele chiar asa functioneaza.

Uneori s-ar putea sa va simtiti coplesiti de un grad mare de intensitate emotionala sau de foarte multe aspecte, care va vor face sa incepeti sa le evaluati si sa lucrati pe ele.

 

Cum putem indentifica problemele emotionale legate de Controlul greutatii?

Cand vorbim despre identificarea problemelor emotionale, trebuie sa luam loc si sa ne facem temele. Sa gasim un loc linistit, sa ne luam ceva de scris si sa notam toate emotiile  pe care incercam sa le potolim cu mancare. Sa incercam sa invatam despre radacinile emotionale ale comportamentelor noastre de supraalimentare.

Discutia cu un prieten de incredere, o ruda, un terapeut, ne poate fi de mare ajutor.

Ce emotii va conduc catre acest comportament. Care este dezavantajul pierderii acestor kg?

Si nu spuneti ca nu este nici un dezavantaj, pentru ca intotdeauna este unul, asa cum exista un beneficiu al mentinerii kilogramelor in plus, unii oameni afirmand ca au nevoie de ele sa se protejeze impotriva problemelor vietii.

Pentru foarte multi, dorinta de a ramane in zona de confort este cel mare factor motivator.

Deci:

– care este avantajul mentinerii lucrurilor in felul in care sunt acum?

– cum te-ai simti fara mancarea ta de confort?

– ce emotii incerci sa calmezi sau sa eviti, mancand?

 

Care sunt unele dintre cele mai comune stari emotionale care ne conduc catre supra-alimentare si cum ne adresam lor cu EFT?

Obosealapoate fi un simplu sentiment de oboseala  fizica sau  extenuare mentala.

Este – de cele mai multe ori, dificil sa distingem foamea de oboseala, pentru ca putem avea  un raspuns automat de a manca atunci cand suntem obositi, incat nu realizam ce ni se intampla.

Amintiti-va atunci ca aveti o nevoie , dar ea nu este o nevoie alimentara si rostiti afirmatia:

“Chiar daca sunt extenuat si vreau doar sa mananc, ma accept profund si complet”.

AnxietateaEFT este un ajutor particular pentru anxietate. Adeseori, teama ne apare ca anxietate sau tensiune in corp.

Puteti trece prin zi cu simptome fizice, nervozitate in stomac, durere de spate, tensiune craniana sau dificultati de concentrare. De regula, anxietatea este o forma de teama despre ceva rau care urmeaza sa se intample in viitor.

Este adeseori asociata cu un eveniment specific, cu un examen pe care il aveti de dat, o prezentare publica sau o schimbare de job.

Afirmatia

“Chiar daca ma simt anxios, ma accept profund si complet”.

“Chiar daca sunt ingrijorat, ma iubesc si ma accept profund si complet”.

Privarea

Dupa multi ani de infometare, diete obositoare, foarte multi oameni se pot simti privati, nedreptatiti, adica pur si simplu, pot simti ca niciodata nu a fost destul. Incercati aceasta afirmatie:

“Chiar daca ma simt foarte defavorizat de situatie, ma accept profund si complet”.

“Chiar daca simt ca nu a fost niciodata suficient si nu va fi niciodata suficient, ma accept profund si complet”.

Furie si resentimente

Toata lumea se infurie, dar cei care retin aceste sentimnete sufera foarte mult. Exista multe feluri de a rezolva resentimentele, dar important este sa sa gasim calea cea mai buna pentru noi.

“Chiar daca nu pot sa ma calmez si sa-mi stapanesc aceasta furie, ma iubesc si ma accept profund si complet”.

“Chiar daca simt ca nu voi putea niciodata sa iert, sunt deschis posibilitatii de iertare de sine si a oricui altcuiva a contribuit la starea mea”.

Inutilitatea/infrangerea

Acest sentiment si atitudine, insotesc adesea incercarea de a pierde kilograme insa totul devine dificil de modificat. Spre exemplu poti sa faci totul bine, dar sa nu vezi nici o diferenta la cantar.

Sau poti sa mananci atat cat sa-ti sabotezi toate eforturile pe care le-ai facut.

Acest lucru poate sa te duca la sentimente de inutilitate si infrangere care te vor conduce chiar inapoi in cercul vicios.

Afirmatia :

“Chiar daca simt ca este inutil sa incerc, ma iubesc si ma accept profund si complet”.

“Chiar daca ma simt infrant, ma iubesc si ma accept profund si complet”.


Cum putem folosi EFT cand ne simtim “intepeniti”?

In anumite momente, toti ne confruntam cu rezistenta la schimbare. Daca va simtiti blocati, exista sanse sa simtiti rezistenta la a face ceea ce trebuie sa faceti, ca sa va atingeti scopurile. Aceasta este o parte a unui proces normal. S-ar putea sa va simtiti prinsi intr-o capcana emotionala, incapabili sa iesiti afara din acest cerc vicios.

Este o problema de a ne recunoaste rezistenta, acceptand unde suntem in cadrul acestui proces si cautand o cale de rezolvare in loc de renuntare. Cateodata ne ajuta sa recunoastem aceasta problema cu voce tare fata de noi insine sau fata de ceilalti.

“Chiar daca ma simt intepenit, ma iubesc si ma accept profund si complet”.

“Chiar daca ma simt intepenit si nu stiu ce sa fac, ma iubesc si ma accept profund si complet”.


Cum putem sa ne schimbam credintele care nu ne mai servesc, in ceea ce priveste Controlul Greutatii?

 

Credintele noastre limitative pot interfera cu dorinta de a slabi. Ele pot fi subtile sau nu, in exercitarea influentelor asupra actiunilor noastre si  contracareaza sau diminueaza eficienta tehnicilor EFT sau oricarei alte tehnici pe care dorim sa o aplicam pentru noi.

De exemplu, daca ne consideram nesatiosi, la ce bun sa mai intreprindem vreo schimbare? De ce macar, ne-am obosi sa facem acest efort?

Daca noi credem ca nu vom fi niciodata in stare sa slabim atat cat dorim sau sa ne mentinem asa, de ce sa ne mai obosim?

Aceasta credinta contracareaza orice plan de slabit. Unii incearca sa se protejeze pe ei insisi de dezamagiri, mentinand in viata lor aceste credinte. O doza sigura de scepticism este de inteles, in conditiile in care am incercat de multe ori si am esuat.

Dar daca mentinem aceste credinte limitative, nu facem decat sa lucram impotriva noastra. Nu ne vom permite sa fim in cea mai buna dispozitie sufleteasca pentru a reusi.

Credintele limitative pot fi dificil de descoperit, deoarece sunt invizibile.

Exercitiu.

Gasiti un loc linistit si identificati in interiorul vostru  cat de mult doriti sa slabiti si sa va mentineti greutatea. Notati gandurile care va vin si adresati-va lor

“Chiar daca  toti din  familia mea s-au ingrasat pe masura ce au imbatranit, ma iubesc si ma accept profund si complet”.

“Chiar daca nu cred ca o sa mai slabesc dupa 40 de ani, aleg sa ma iubesc asa cum sunt”.

“Chiar daca nu cred ca-mi voi putea mentine greutatea, ma iubesc si ma iert pe mine insami”.


Cum putem folosi EFT pentru a ramane motivat in planul nostru de Control al greutatii?

Toata lumea vrea sa se trezeasca cu “2 marimi” mai mici decat ieri J

EFT poate fi utilizat pentru a gestiona frustrarea si nerabdarea care insotesc eforturile noastre in procesul de pierdere a kilogramelor in plus.

Uneori pare sa fi facut totul bine, dar sa nu se vada rezultatele.

Schimbarile sanatoase se fac – adesea, doar urmand un plan bine stabilit, asa cum un copil merge intai de-a busilea si apoi merge in picioare.

Experienta frustrarii fazei de platou si necesitatea unei perioade de asteptare pana sa se schimbe ceva, ne poate sabota eforturile.

“Chiar daca ma simt frustrat si nerabdator, aleg sa gasesc un mod mai creativ de a astepta rezultatele”.

Infruntand realitatea, procesul de slabire poate deveni descurajant si demoralizator uneori.

Putem trece printr-o multime de suisuri si coborasuri si o multime de procese si erori pana sa ne dam seama ce ni se potriveste cel mai bine.

Incapatanarea platoului poate dura cateva saptamani sau luni in timp ce metabolismul nostru se re-seteaza.

Sau putem sa ne autosabotam mancand doar atat cat sa ne tina greutatea pe loc, in loc sa scada.

EFT ne poate ajuta sa trecem peste tot acest proces descurajator si ne poate ajuta sa ramanem motivati in respectarea programului nostru.

“Chiar daca ma simt descurajat, ma iubesc si ma accept profund si complet”.

Doar stiind ca acum avem capacitatea de a ne calma in orice situatie, poate deveni incredibil de confortabil. Avem acum o unealta pe care o putem utiliza, sa ne calmam si relaxam oricand simtim nevoia urgent de a manca. Vom fi capabili sa ne relaxam foarte usor in cateva minute si sa nu ne mai auto-sabotam.

 

Aceasta este Eliberarea Emotionala!

 

 


Comments

comments

Articol scris de: Liliana Stanciu

Motto: "Ai un singur dar pe lumea asta - care e cu adevarat al tau si pe care poti sa-l dai, iar acela esti tu insuti" - Neville Goddard

2 Responses to Controlul Greutatii

  1. Carmevera says:

    LA MULTI ANI !
    Ma bucura nespus fiecare mesaj pentru ca incerc totul cu mare emotie ,invat pas cu pas si uneori observ si rezultate.
    Liliana draga mea poate poate faci si o schema pe puncte pentru asta ar fi de mare ajutor .Multumesc si te rog sa continui cred ca suntem destul de multi care dorim informatii in legatura cu aceste minunate exercitii.
    Te imbratisez ,
    Carmevera

    • Liliana says:

      La multi ani! Ce bine-mi fac urarile si incurajarile prietenilor!
      Schema de puncte – ma refer la metoda ProEFT pe care o aplic, personal, care este usor simplificata fata de cea din manual – se gaseste pe prima pozitie din pagina numita “Resurse gratuite”: http://eliberareemotionala.ro/resurse-gratuite/
      Ideea este simpla – facem o afirmatie de setare pe care o spunem de 3 ori, stimuland “punctul karate” – mijlocul partii laterale a palmei (afirmatia cuprinde expresia: “desi.. am aceasta problema.. ma iubesc si accept complet si total” sau la alegere “desi.. am aceasta problema.. aleg sa ma simt calm si relaxat”, dupa care stimulez fiecare din cele 10 puncte aratate in schema (aceste puncte corespund celor 14 meridiane energetice principale).
      Imbratisez cu drag, mult succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *